Crossfit

 

 

Wat is Crossfit ?
Crossfit is het nieuwe fitness. Het is back to basic, zonder moeilijke en ingewikkelde apparaten maar wel gebruik makend van functionele bewegingen. Het is een trainingsprogramma waarbij je verschillende sporten combineert in een serie intensieve oefeningen. Rennen, vechtsport, atletiek, turnen, roeien, krachtraining, alles gaat door elkaar. Daarbij wordt gebruik gemaakt van je eigen lichaamsgewicht en komen er geen apparaten aan te pas.

Het doel van crossfit is om door korte intensieve training zoveel mogelijk spiermassa in werking te zetten. Door de intensiviteit is 20 minuten voldoende, daarna ben je uitgeput door het hoge tempo van oefeningen die elkaar opvolgen.

De volgende tekst is van de grondlegger van Crossfit (Greg Glassman), welke in een notendop weergeeft wat Crossfit inhoudt:

“Eet vlees en groenten, noten en zaden, wat fruit, weinig zetmeel en geen suiker. Houd hoeveelheden aan die je training ondersteunen maar geen vet aanzetten. Beoefen en train de belangrijke gewichthef-technieken: deadlift, clean, squat, clean & jerk, en snatch. Maak je ook de basiselementen van gymnastiek eigen: optrekken, dippen, touwklimmen, opdrukken, sit-ups, handstand, pirouette, salto, spagaat en statische houdingen. Fiets, ren, zwem, roei enzovoorts, zwaar en snel. Meng deze elementen vijf of zes dagen per week in zo veel mogelijk combinaties en patronen als je kunt bedenken. Routine is de vijand. Houd workouts kort en intens. Leer en speel regelmatig nieuwe vormen van sport.”

Oefeningen
Voor oefeningen wordt o.a. gebruik gemaakt van tractorbanden, zandzakken en touwen, maar in principe heb je geen middelen nodig. Oefeningen bestaan uit springen, stoten, duwen, klimmen, rennen, werpen, tillen enz. Doordat je er niets voor nodig hebt, kun je zelf je eigen programma samenstellen en de oefeningen ook thuis of in het bos uitoefenen. Als je dagelijks Crossfit beoefent, werk je aan ‘overall fitness’.

Voor wie is Crossfit bedoeld
Iedereen kan crossfit gaan doen. Voor ouderen is het de ideale manier om door dagelijkse oefeningen fit en gezond te blijven. Ook voor vrouwen is het een geschikte workout. Omdat je op basis van je eigen lichaamsgewicht weerstand traint, wordt je er niet buiten proportie breed van. Daarnaast is het effect beter dan bij het volgen van een dieet. Bij diëten verlies je niet alleen vet, maar ook spiermassa. Als je weer aankomt, dan is het aandeel vetmassa dat er bij komt groter dan het aandeel spiermassa (jojo-effect). Spieropbouw is dus goed voor je lijf en figuur en dat bereik je niet alleen met cardiotraining. Combinatie van kracht en cardio is ook voor vrouwen de beste workout.

Effectief
CrossFit is  een aangetoond effectief fitness programma. Ook is het populair als training methode bij het leger en politie. Het is namelijk veilig en effectief. De kans op blessures is veel geringer dan bij fitness met allerlei apparatuur. Wat het zo effectief maakt is de intensiteit en de afwisseling. Het is een continue mix van uithoudings- vermogen en krachtoefeningen wat voor ons programma onzettend goed aansluit om de laatst puntjes op de i te zetten.

Waar
Crossfit kun je overal doen, binnen in de sportzaal maar ook buiten, gebruikmakend van de dingen die je buiten vind …. het gymrek, de bankjes etc. Het maakt dus niet uit waar je bent en je kunt Crossfitten en je hebt geen excuus meer nodig om het niet te doen en het is de eerste stap naar een gezond leven

Geef een reactie