Spieren VS Vet

 

 

 

Door krachttraining worden de spieren versterkt en ontstaat er meer spiermassa.

Bij het trainen van je spieren zorg je er  voor dat ze beschadigd raken.  Als jij je spieren hard genoeg traint ontstaan er kleine scheurtjes in de spiervezels van de spieren. Na de training zal je lichaam deze scheurtjes moeten herstellen en de spieren een stukje sterker maken voor een volgende training. Je spieren worden zo na elke training een stukje sterker.

Je lichaam moet hard werken om te herstellen, dit leidt tot een snellere stofwisseling en tot een grotere verbranding van calorieën, waardoor het lichaam vet verliest. De naverbranding bij krachttraining is dan ook veel groter dan bij alleen cardio. Na een intensieve
krachttraining zal je lichaam nog wel tot 48 uur doorgaan met extra vet
verbranden.

Veel vrouwen maken zich zorgen dat wanneer ze aan krachttraining gaan doen ze veel breder gaan worden maar door krachttraining zorg je dat je % lichaams vet afneemt,  je wordt dus smaller op de plaatsten waar meer vet is opgeslagen vanwege de vele ruimte die vet inneemt (zoals je goed kan zien op de foto, die spier en het vet zijn hetzelfde gewicht). Je zult van krachttraining wel in spier gaan toenemen maar bij vrouwen zal dat nooit zoveel zijn als bij mannen, dit heeft met het hormoon Testosteron te maken. De centimeters en % vet is dus een belangrijker meetinstrument dan de weegschaal.

Geef een reactie