IMG_6107

Water is belangrijk voor alle levende dingen. In sommige organismen bestaat 90% van het lichaamsgewicht uit water.

Bijna 60% van het menselijk lichaam bestaat uit water; de hersenen bestaan voor 70% uit water en de longen voor bijna 90%.

Mager spierweefsel bevat ongeveer 75% water, lichaamsvet bevat 10% water en beenderen 22%. Ongeveer 83% van ons bloed bestaat uit water, wat weer helpt bij de spijsvertering, vervoer van afvalstoffen en het reguleren van de lichaamstemperatuur.

Een mens moet per dag ongeveer 2,4 liter vocht vervangen, een gedeelte door te drinken en een gedeelte wat door het lichaam uit het voedsel wordt gehaald. We weten allemaal dat water goed is voor ons, maar de exacte redenen daarvoor zijn soms een beetje vaag. En zelfs als we al weten waarom we water zouden moeten drinken, het is niet een gewoonte die bij veel mensen vorm heeft aangenomen.

Hierna volgen een aantal heel goede redenen om iedere dag veel water te drinken en het vormen van een gewoonte is niet zo moeilijk, zeker niet als je je er een beetje op concentreert. Het probleem wat we vaak hebben is dat we ons niet op deze gewoonte concentreren. We eindigen meestal met een kop koffie en het drinken van heel veel frisdrank of alcohol, om nog maar te zwijgen over de vruchtensappen, koppen thee, melk en nog wat van die dingen.

Vaak, drinken we simpelweg niet genoeg vloeistoffen en krijgen we last van uitdroging en dat is niet erg goed voor onze gezondheid. Hier volgen 9 redenen waarom je water zou moeten drinken:

Gewichtsverlies

Water is één van de beste manieren om gewicht te verliezen. Ten eerste omdat het vaak drankjes met een hoog caloriegehalte vervangt, maar het helpt ook heel goed om het hongergevoel te onderdrukken. Wat blijkt is dat velen van ons lichaamssignalen verkeerd interpreteren zodat als we denken dat we honger hebben dat in feite dorst is. Water bevat geen vet, geen calorieën, geen koolhydraten en geen suiker. Drink heel veel om je gewichtsverlies te stimuleren.

Een gezond hart

Het drinken van een behoorlijke hoeveelheid water kan je risico op een hartaanval verlagen. Een onderzoek van zes jaar, dat in 2002 werd gepubliceerd in het Amerikaanse Journal of Epidemiology, heeft aangetoond dat diegenen die meer dan 5 glazen water per dag drinken, 41% minder kans op een hartaanval hadden dan diegenen die minder dan 2 glazen water per dag dronken.

Energie

Als je uitgedroogd bent dan stroomt je energie weg en voel je je moe. Zelfs bij een milde vorm van uitdroging van 1 of 2% van je lichaamsgewicht. Als je dorst hebt dan ben je al uitgedroogd. En dit kan dan weer leiden tot moeheid, spierzwakte, duizeligheid en andere symptomen.

Middel tegen hoofdpijn

Nog een symptoom van uitdroging is hoofdpijn. Vaak als we hoofdpijn hebben is het simpelweg een zaak van niet genoeg drinken van water. Er zijn natuurlijk talloze andere oorzaken voor hoofdpijn, maar door uitdroging komt het vaak voor.

Een gezonde huid

Het drinken van water kan zorgen voor het reinigen van je huid. Mensen zeggen vaak dat ze een glanzende huid hebben na het drinken van genoeg water. Het zal niet van de ene dag op de andere ontstaan, maar zelfs na een week drinken van een gezonde hoeveelheid water kunnen er al positieve effecten optreden voor je huid.

Spijsverteringsproblemen.

Ons spijsverteringssysteem heeft een flinke hoeveelheid water nodig om het voedsel goed te kunnen verteren. Vaak help water bij het oplossen van maagzuurproblemen en water, gecombineerd met vezels, helpt ook bij constipatieproblemen.

Reinigen

Water wordt door het lichaam gebruikt om gifstoffen en afvalproducten uit ons lichaam te verwijderen.

Kanker risico

Gerelateerd aan het spijsverteringssysteem zoals hierboven genoemd, is het drinken van een gezonde hoeveelheid water een uitstekend middel om het risico op darmkanker met 45% te verminderen, blaaskanker met 50% en zelfs het risico op borstkanker verminderd.

Betere lichaamsbeweging

Als je uitgedroogd bent dan zal dit ongetwijfeld je atletische ambities nadelig beinvloeden. Het maakt je trager en dingen zoals het heffen van gewichten gaan veel moeilijker. Als je oefeningen doet dan heb je extra water nodig, dus zorg dat je van te voren voldoende ervan drinkt en uiteraard ook na de oefeningen.

(bron: World truth)

Drink twee liter water per dag.

Water voor tijdens en na sporten:

Het menselijk lichaam bestaat voor het grootste deel uit water. Uitdroging van 2-3% kan al leiden tot belangrijk prestatieverlies en meer dan 6% tot ernstige gevolgen. Afhankelijk van de temperatuur, vochtigheid, kleding, acclimatisatie en getraintheid kunnen mensen onder zware omstandigheden meer dan 2 liter zweet per uur kwijtraken.

Het is dus erg belangrijk voor tijdens en na het sporten genoeg water te drinken.

200 ml vocht voor de training. 500-800 ml per uur tijdens een training (afhankelijk duur) onder warme omstandigheden min. 200-250 ml na elke 15 minuten.

afhankelijk van de duur van de training kan er gekozen worden voor een dorstlesser of energiedrank. (zie sportdranken)