Sportvasten

sportvasten

In dit artikel deel ik mijn ervaring van de 10-daagse sportvasten kuur.

Wat is Sportvasten?
Sportvasten is de methode om je leven een nieuwe impuls te geven en om een gezond gewicht te bereiken en te behouden. Sportvasten is geen dieet. Het is een 10-daagse trainingsmethode waarbij de spieren en de lever worden getraind in het verbruik van vet in plaats van suiker (de metabolic switch). Om dit te bewerkstelligen ga je sporten tijdens de vastenkuur. Hierdoor ga je meer vet verbranden en nemen overtollige vetreserves, met name het buikvet, af.  Ook wordt de behoefte aan snaaien en het tussendoor snoepen na de kuur veel minder is de bedoeling. Sportvasten is een gezondheidsprogramma, waarbij gewichtsverlies eigenlijk een bij-effect is.

Mijn Sportvasten blog

Geestelijk voorbereiden

Boodschappen in huis, hartslagmeters opgeladen en aan het bekijken wat ik mag eten de komende 10 dagen…of eigenlijk, wat ik niet mag eten. Dat wordt afzien! Ik eet vaak veel, wel bewust en gezond maar dan nog, te veel bewust zeg maar. Ook niet omdat ik honger heb ofzo.
Denk vaak ach dat sport ik er wel weer af maar zelfs een fanatieke sporter zoals ik komt aan als er te veel naar binnen gaat.
De hoofdrede van sportvasten is niet het afvallen want ook zonder deze kuur zou ik afvallen op zo weinig voeding. Bij mij hoeven er ook geen vele kilo’s af, mijn doel is ongeveer 2,5 kilo, terug op mijn ideaalgewicht, het verlagen van mijn vetpercentage, geestelijk en lichamelijk ‘resetten’ maar bovenal fit voelen!
Als personal trainer vind ik het ook belangrijk sommige dieten of kuren te ervaren om er over te kunnen oordelen.
Het trainen zal ook even aanpassen worden, waar ik doorgaans op hoge intensiteit train, liefst het uiterste van mijzelf vraag mag ik nu alleen 30-45 minuten aan cardio training doen. Even wennen maar ik verwacht dat dit mijn lichaam ook wel even goed zal doen.
Vanavond nog wat kippenpoten en kaas naar binnen gewerkt want he nu mag het nog 😉

image6 image1
Dag 1

Gewicht: 59.5

De afbouwdag, eigenlijk valt deze nog best wel mee. Fruit en vruchtensap als ontbijt, genoeg suiker zal ik maar zeggen, dus daar red ik het wel even op.
Het trainingssschema kan ik me deze dag niet helemaal aan houden door mijn werk. Smorgens ben ik met een klant (beginner met hardlopen) naar de duinen gegaan,  ongeveer 40 minuten afwisselend joggen en wandelen.
Voor mij op lage intensiteit en hartslag.
Savonds moest ik groepslessen H.I.T./Pump geven, 2 uur afwisselend hoge/lage intensiteit en kracht. Ik ben ook bewust vandaag gestart omdat ik vandaag nog kon eten en genoeg energie had voor deze lessen.
Als lunch had ik een boerenkool/rucola salade met balsamico, snoeptomaatjes, olijven en komkommer, daarna een kopje koffie met pistachenootjes.
Avondmaaltijd was ook prima, wokgroenten met rijst en ook weer pistache nootjes.
Gelukkig ben ik gek op die nootjes! 🙂
Vandaag zat ik toch nog rond de 1250 kcal (door de nootjes natuurlijk), minder als ik normaal eet maar genoeg.
Morgen wordt er al iets geminderd maar nog wel vast eten dus verwacht nog geen hele zware dag.

image7
Dag 2

Gewicht: 58.8

Vanmorgen eerst op de weegschaal gestaan, 0,7 kg eraf, begin weer richting mijn ‘normale gewicht’ te gaan. Mijn ontbijt bestond uit appelsap, een sinaasappel en kiwi, erg fruitig weer dus. Ontbijten met enkel fruit vind ik opzich wel te doen maar de goed gevulde kommen muslie met yoghurt en van alles en nog wat erdoor van mijn kids zagen er toch een stuk aantrekkelijker en voedzamer uit.
Cardio training op de loopband gedaan zo kon ik goed 30 minuten in mijn hartslag zones blijven, een lichtere training dan dat ik gewent ben dus had het gevoel nog niet klaar te zijn maar voordeel is ik hou wel tijd over 😉
Als lunch heb ik weer de salade gepakt met voor de laatste keer voorlopig mijn kopje koffie en de pistache nootjes, extra van genieten dus!
Drukke middag gehad verder, wel lichterlijk honger gevoel en keek uit naar mijn avond eten…Groentensoep met niks, wel veel (500ml) groentensoep maar blijft een karig en waterig dinertje… Aangezien ik graag ook thee drink heb ik wel echt een plofbuik van al dat vocht, het switch poeder in water, halve liter groentensoep, thee, abonnementje op de wc inmiddels!

sv3 image4
Dag 3

Gewicht: 58.5

Naar de voeding gekeken vind ik vandaag ook eigenlijk al een vastendag. Oke de fruitsap als ontbijt en lunch zijn nog 300ml en de tomatensap zelfs wel 450ml maar verder moet ik het toch echt doen op water met poeder…
Ik zag op tegen vandaag maar wonderbaarlijk heb ik bijna geen honger gevoel gehad, wel wat momenten maar eigenlijk voelde ik mij de hele dag prima! Misschien door de drukke werkdag ook geen tijd om er over na te denken. Joggen met een klant ging ook wel, mijn sporthorloge ontving geen singnaal van de borstband dus mijn hartslag tijdens het lopen heb ik niet kunnen aflezen maar gevoelsmatig zat ik wisselend tegen of rond de 130bpm. Een iets lagere hartslag maar wel bijna een uurtje gelopen.
Als ‘avondeten’ heb ik mijn tomatensap gekruid en opgewarmd dus een lekkere tomatensoep van gemaakt 🙂
Hier ben ik de avond op doorgekomen ondanks dat ik nog bokslessen moest geven tot 21.15.
Al met al een prima dag wat mij gerust stelt voor de komende 3 ‘echte’ vastendagen!

image5
Dag 4, vastendag 1

Gewicht: 57.8

Inmiddels 1,7kg eraf en volgens mijn weegschaal is dit in vet en geen spiermassa dus dat is goed.
Vanmorgen werd ik moe wakker of ik het heel laat gemaakt had.
In de ochtend had ik eerst Personal Training klanten en ben daarna zelf gaan trainen. Op een lege maag en dat was te merken. Mijn benen voelden nog stuk dus hardlopen leek mij geen goed idee. Op de crosstrainer dan maar. Kreeg mijn hartslag moeizaam omhoog door gebrek aan energie en stapte daarom over op de roeimachine. Ruime 30 minuten op een hartslag van 130-135 getraind.
Voor mijn doen is dit een warming-upje maar vandaag zat er ook niet veel meer in.
Geen switch, heb ook niet het gevoel echt ‘getraind’ en verbrand te hebben maar wel volgens het advies.
De rest van de dag heb ik mij een beetje slap en afwezig gevoeld maar hongergevoel viel mee.
Morgen wordt het zwaarst, dan heb ik een drukke dag, en savonds een feestje dus ik ben benieuwd hoe ik deze ga doorkomen.

sv4
Dag 5, vastendag 2

Gewicht: 57.2

Inmiddels 2,3 kilo eraf en dat is te zien in de spiegel, de buikspieren zijn weer zichtbaar 😉 Lekker optijd aan de cardio dan heb ik dat maar gehad, het gaan sporten kost me nu moeite en merk dat mijn lichaam leeg begint te raken. Ik ben begonnen op de roeier en 15 minuten overgestapt op de loopband. Mijn hartslag was al vrij snel hoog waardoor ik het tempo lager hield om toch rond de 140bpm blijven. Dit hield ik dan ook vrij makkelijk vol en mijn lichaam wilde eigenlijk meer maar hou me in.
Helaas nog geen switch gemaakt.
Een lange dag vandaag met s’middags een Bodybuilding event waar ook gesport werd, zelf licht fitness een paar oefeningen meegedaan. Er was heerlijk eten was gemaakt en heb aan mijn sapje toegekeken hoe andere daarvan genoten. Daarna door naar een feest, erg gezellig en wederom weer allemaal lekkere hapjes voor mijn neus…ik heb mij weten te beheersen gelukkig.
De dag waar ik tegenop zag dus achteraf best goed doorgekomen ook al was ik aan het eind moe, had het koud en wilde naar bed.

Dag 6, vastendag 3

Gewicht: 56,9

Laatste dag vasten, bewust op zondag gepland zodat ik de middag en avond niet te veel actiefs meer hoef te doen.
Mijn wekker ging alweer vroeg voor een klant die alleen zondagochtend kon trainen maar voordeel is dan heb ik ook wat aan mijn dag. Dat ik moe opstond was ook niet zo gek na gisteravond laat naar bed en weer optijd er uit.
Buiten was het weer niet om vrolijk van te worden dus ben wederom binnen op de loopband gaan joggen. Na een minuut of tien had ik het even zwaar ook al liep ik op een rustiger tempo dan gewoonlijk.
Daarna kwam ik in de ‘flow’ en had ik nog best een tijdje door kunnen gaan.
Het plasstrookje begint eindelijk te verkleuren, ook al is deze nog niet overduidelijk roze wat betekend dat ik nog niet de switch gemaakt heb maar zit ik er bijna in.

image1
Dag 7, opbouwdag 1

Gewicht: 56,1

Yesss ik mag weer wat eten is het eerste wat ik dacht dat ik wakker werd haha
Gister was ik er ook echt wel klaar mee voelde me energieloos en bij boodschappen doen leek al dat lekkers naar mij te roepen ben dan ook maar optijd mijn bed in gegaan.
Vandaag voel ik me anders, of het tussen de oren zit of niet ik voel me in ieder geval een stuk fitter!
Mijn ontbijt bestond uit een sinaasappel en kiwi, daarna gaan sporten. Eerst roeien en vervolgens een lesje meegedaan met wat oefeningen en de bokszak want die heb ik wel gemist de afgelopen week!
En dan de urinetest, het heeft op zich laten wachten maar eindelijk de strip kleurt roze! Geen paars dus niet de volledige switch gemaakt maar toch overduidelijk roze dus daar was ik blij mee!
Had pas om 14:00 tijd om ‘uitgebreid’ te lunchen maar dat was het wachten waard, mijn overheerlijke salade met jawel 10 olijven en als hoogtepunt een kopje koffie en pistache nootjes! Je bent even aan het pellen (100gr met schil heb ik uitgerekend) maar dan heb je ook wat.
Grappig dat je na zo’n paar dagen vasten toch best vol zit van een karige sla met wat nootjes 😉 Heb er de rest van de dag op geleefd.
Na mijn werk, 20:00 savonds dan eindelijk mijn welverdiende kipfilet met groenten.
Blijkbaar had ik toch wel honger want heb stiekum een flinke hand walnoten erna gegeten.
Waar ik de afgelopen dagen moe en slapjes was ben ik vandaag prima doorgekomen.

image2
Dag 8, opbouwdag 2

Gewicht: 55,8

Had eigenlijk niet verwacht dat ik vandaag weer was afgevallen maar de weegschaal gaf toch echt onder de 56kg aan, maar ik voel me fit vandaag en dat is het belangrijkste!
De voeding ga ik nu weer opbouwen want anders hou ik geen reserves meer over voor de koude winterdagen 😉
Als ontbijt weer lekker yoghurt erbij vanmorgen, dit ben ik ook gewent alleen dit keer zonder muesli… maar daarin met tegen een appel, blauwe bessen en kaneel.
Als lunch had ik een spinazie salade gemaakt en natuurlijk weer nootjes ik merk dat ik nu wel op red tot het avondeten.
Vandaag door mijn werk geen tijd voor cardio maar s’avonds groepslessen waar ik zelf weer twee uren voor de groep sta te springen. Heb voor mijn hoeveelheid avondeten iets vergroot, naast de gewokte groeten met eieren een portie gebakken pompoen erbij gedaan om deze lessen door te komen.
De hele dag had ik energie genoeg en ipv dat ik zoals de afgelopen week verlangde naar mijn bed was ik nu nog klaar wakker!

sv2
Dag 9, opbouwdag 3

Gewicht: 56,0

Vandaag weer iets gewicht erbij ipv eraf ook al heb ik gister voor mijn gevoel weinig gegeten. Ik voel mij fit en ben nu minder bezig met druk maken om eten omdat ik weet dat het nu weer opgebouwd wordt en ik ook met weinig functioneer.
Het ontbijt is alweer wat uitgebreid, yoghurt, 2 stuks fruit en een ei. Genoeg dus.
Op naar de sportschool, eerst even op de loopband en daarna een pittige boksworkout. Meer gesport dan er op het schema stond dus maar ik had energie zat en kon mij niet meer inhouden 😉 De lunchsalade mocht nu tonijn op oliebasis bij en een dubbele hoeveelheid aan nootjes die ik niet weggewerkt kreeg. Na die vastendagen zit je toch sneller vol dan daarvoor blijkbaar want normaal gesproken ben ik onverzadigbaar na trainen!
De 3x per dag eten ben ik ook aan gaan wennen want de behoefte om te snacken heb ik nu nog niet. Met uitzondering als ik in de supermarkt langs de chocola loop en ik mis kaas.
Bij het avondeten zit nu 150gr kip en moet ik erna weer 50gr pistache nootjes nemen. Dat is ongepeld over de dag dus een hele zak aan nootjes, best veel, ik ben ook erg benieuwd wat mijn gewicht gaat doen.
Mijn maag vind het misschien een te snelle overgang en omdat de stoelgang nog niet goed opgang is, is mijn buik een beetje opgezet.

sla
Dag 10, laatste dag

Gewicht: 56,2

Klein beetje gewicht er weer bij vandaag en ik voel me fit!
Bekeken wat ik mag eten vandaag, de calorieën worden weer wat verhoogd er komt weer wat rijst bij mijn avond eten.
In de ochtend aan de cardio en dat ging mij goed af, voelde me lekker en stiekum smokkel ik de training weer wat omhoog want dat half uurtje geeft mij niet echt voldoening.
De drie maaltijden per dag bevalt me goed en de behoefte om te snaaien tussendoor en vooral savonds is nu een stuk minder geworden.
Zeker na de dagen van vasten is mijn lichaam gaan wennen aan minder voedsel waardoor ik sneller vol zit van een maaltijd.
Mijn ontbijt bestond uit twee stuks fruit met yoghurt, lunch was de salade met 100 gr tonijn en daarna 50 gr nootjes, avondeten was groenten (dit flinke portie had ik gewokt met tomatenpuree en sambal), 150gr kip en twee opscheplepels rijst en weer 50gr nootjes. Ik ben gek op pistache nootjes en kan daar nooit genoeg van krijgen maar vandaag hoefde de nootjes er van mij niet eens meer achteraan.

De Sportvastenkuur is afgesloten…

Vanmorgen op de weegschaal woog ik 57 kg wat voor mij een heel mooi gewicht is.
Dit gewicht van uiteindelijk 2,5 kilo is eraf gegaan in vet en dat was natuurlijk ook de bedoeling van het hele verhaal.

Eindresultaat:
Gewicht: 59,5 – 57,0
Vetpercentage %: 24.7 – 21.0
Spieren %: 37,4 – 40.0
Buikomtrek cm: 78 – 76

En belangrijker, hoe voel ik me en hoe heb ik de kuur ervaren?

Het afbouwen en met name de vastendagen vond ik heel zwaar, de eerste dag kon ik alleen maar aan mijn hongergevoel en eten denken.
Al vrij snel gaat dat wennen en viel de honger wel mee.
Wel had ik het koud, was moe en soms zelfs geen zin om te trainen…wat was ik blij als ik naar bed mocht.
Als je de ergste dagen gehad hebt begin je met opbouwen en vanaf dat moment voelde ik me weer een stuk energieker! Ook voelde het lekker wat vet kwijt te zijn! Het sporten kreeg ik meteen weer meer zin in, zelfs te veel zin en energie dat ik mij echt moest inhouden om niet meer langer en hogere intensiteit te trainen dan mocht volgens mijn schema, wat ik toegeef ook niet helemaal gelukt is want het moest eruit.
Waar ik zie dat klanten soms proberen naar beneden te smokkelen was dat bij mij nu andersom.
Ik heb ervaren dat ik met 3 maaltijden per dag het prima red en ga proberen het snaaien vooral in de avonduren weg te laten. Een vastenperiode van minimaal 12 uur per dag dus.
Wel heb ik weer wat vezels in de vorm van havermout bij mijn ontbijt met yoghurt en fruit gevoegd om de spijsvertering weer een beetje opgang te helpen en dat ontbijt beviel mij altijd wel. Zonder brood red ik het prima met een salade voor lunch als ik daar de tijd voor heb. Ik kan Sportvasten aanbevelen, niet alleen voor de ‘lichamelijke switch’ maar zeker ook mentaal! Wel moet je het goed timen, een periode dat je het niet te druk hebt en zeker de vastendagen s’avonds niet te veel hoeft te doen want daar had ik het wel zwaar.
Ook moet je natuurlijk een gezond eetpatroon erop na houden en niet daarna meteen weer als gaan eten wat je niet mocht want dan raakt je lichaam wel van slag.
Rustig weer opbouwen dus. over een maand of twee zal ik weer een drie dagen kuurtje doen om het bij te houden en misschien 1x per jaar de volledige maar dat zien we wel!

th